Lietuvių kalbos dienos

(Last Updated On: 2023-04-03, 15:05)

Valstybinė lietuvių kalbos komisija šiemet jau aštuntą kartą pakvietė surengti Lietuvių kalbos dienas įstaigose, visuomeninėse organizacijose ir lietuvių bendruomenėse užsienyje surengti. Lietuvių kalbos dienos vyko vasario 11 d. – kovo 16 d. Veiklų tikslas – didinti lietuvių kalbos prestižą, stiprinti lietuvių kalbos mokymosi motyvaciją, prisidėti prie lietuvių kalbos sklaidos pasaulyje, telkti bendruomenes Lietuvoje ir užsienyje.

Mūsų gimnazija taip pat aktyviai jungėsi ir dalyvavo Lietuvių kalbos dienų renginiuose, ugdė mokinių kūrybiškumą ir meilę lietuvių kalbai. Projekte dalyvavo šios lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos: Giedrė Sutkienė, Jolita Kukanskienė, Inga Juškaitė, Sandra Janušonienė.

***

5-6 klasių mokiniai rašė laiškus. Jų adresatais tapo pasirinkti knygos veikėjai (kunigaikštis Gediminas ir žynys Lizdeika iš B. Sruogos kūrinio „Giesmė apie Gediminą“, robotas Dondonas, Strėlinukė iš V. Žilinskaitės  knygos „Robotas ir peteliškė“), rašytojai G. Morkūnas, L. Degėsys, J. Biliūnas, T. Dirgėla. Pagal savarankiškai perskaitytas knygas 5-6 kl. mokiniai kūrė projektą KNYGOS DĖŽUTĖ. Mokiniai į dėžutę sudėjo tarsi visą knygos pasaulį, sumažintą jo kopiją ar sustabdytą siužeto akimirką. Pristatydami savo dėžutes ugdė viešojo kalbėjimo kompetenciją, analizavo kūrinio temą, pagrindinę mintį, problemas, veikų paveikslus, citavo.

***

7-8 kl. moksleiviai dėmesį skyrė lyrikai – kūrė eilėraščius. Tačiau ne bet kaip! Vieni bandė juose užšifruoti matematikos uždavinį, kiti domėjosi ekologijos, gamtosaugos, tvarumo temomis ir apie tai eiliavo. Buvo ir dainuojamosios poezijos kūrybinių projektų EILĖRAŠTIS – DAINA. Aštuntokai analizavo Maironio eilėraštį „Trakų pilis“, mokėsi rasti jame meninės raiškos priemones ir, žinoma, visi jį raiškiai mintinai deklamavo. Mokiniai skaitė V. Juknaitės knygą „Tariamas iš tamsos“, žiūrėjo dokumentinį filmą „Pokalbiai rimtomis temomis“, po kurio turėjo kino edukacijos užsiėmimą ir patys kūrė vaizdo interviu rimtomis temomis. Interviu labai asmeniški, gvildenantys jautrias temas, todėl aštuntokai viešai jais dalytis nepanoro. Grupelė mokinių išleido savo interviu knygelę.

***

I-II kl. gimnazistai domėjosi kalbos kultūra, analizavo nevartotiną leksiką. Individualiai ar grupėse dešimtokai kūrė plakatus ŽODIS – NE ŽVIRBLIS. Kai kurie mokiniai taip pat demonstravo savo kompiuterinį raštingumą – sukūrė vaizdo interviu, laidas kalbos kultūros temomis, infografikus.

***

III – IV kl.

Patys vyriausi gimnazijos mokiniai išbandė naują metodą – tyrinėjo eilėraštį! Sunkiausia, pasirodo, buvo išsikelti hipotezę. Kiekvienas išplėstinio kurso mokinys pagal duotą planą parengė išsamią Maironio eilėraščio analizę, o Matas Puzinas (III  kl.) net sukūrė filmuką. Taip pat mokiniai gavo užduotį pavaizduoti pačią svarbiausią informaciją vartojant kuo mažiau žodžių, pasitelkiant vaizdinę informaciją. Infografikai atspindi pačius svarbiausius rašytojų biografijos ir kūrybos konteksus.

Lituanistės